Lyhyt opas turvaistuinviidakkoon

Suomen tieliikennelain mukaan lapsen tulee istua hyväksytyssä turvalaitteessa vähintään siihen asti kun on 135cm pitkä eli keskimäärin n. 10-vuotiaaksi. Mieluummin 150 cm pituuteen tai 12-vuotiaaksi. Tämä tarkoittaa useamman istuimen ostoa vuosien varrella, sillä sama istuin ei sovi vastasyntyneelle, leikki-ikäiselle ja koululaiselle.

--> Liikenneturvan suositukset turvaistuimen valintaan eri vaiheissa.

Hyväksynnät


ECE R44/04 -hyväksynnän paino- ja ikäryhmät:

Ryhmä 0      alle10 kg (alle 9 kk)
Ryhmä 0+    alle 13 kg (alle 1,5 v)
Ryhmä 1       9–18 kg (6kk–4 v)
Ryhmä 2      15–25 kg (3–6 v)
Ryhmä 3      22–36 kg (5–11 v)

ECE R129 -hyväksynnän ryhmät (suuntaa antavat, ei täysin viralliset):

40–87cm               Turvakaukalot (0–18 kk)
61–105cm             Turvaistuimet (0–4v)
61-125cm              Turvaistuimet (0–7v)
100–135/150cm    Turvavyöistuimet (4–12v)
125-150cm            Korokkeet (7-12v)

Turvakaukalo 


  • Ryhmä 0/0+
  • 0–9/18kk
  • 0–10/13kg
  • 40–87 cm
  • Vastasyntynyt matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan turvakaukalossa. 
  • Turvakaukalon voi asentaa autoon kolmipistevyöllä tai telakan avulla (telakan voi kiinnittää isofixeillä tai auton kolmipistevyöllä). Telakkakiinnitys helpottaa arjessa kun vauvan voi kuljettaa autosta ulos kaukalossa ja kaukalo vain napsautetaan telakkaan. 
  • Turvakaukalosta voi vaihtaa selkä menosuuntaan turvaistuimeen kun lapsi istuu tuetta ja turvaistuimen vyöt asettuvat oikeaan kohtaan. Yleensä 6–12kk
  • Turvakaukalosta tulee siirtyä turvaistuimeen viimeistään kun turvakaukalo jää pieneksi eli joko vauvan päälaki on turvakaukalon yläreunan tasalla tai paino/pituusraja ylittyy (se mikä tapahtuu ensin)

Turvaistuin


  • Ryhmä 1/2
  • 6kk–4/6v
  • 18-36kg asti
  • 105-125cm asti
  • Lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista. Vähintään 4–5-vuotiaaksi. 
  • On suositeltavaa valita turvaistuin joka menee n. 125cm/25 kg asti, jotta selkä menosuuntaan matkustaminen onnistuu mahdollisimman pitkään. Jopa 5–9-vuotiaaksi asti.
  • Turvaistuimia löytyy isofix-kiinnityksellä (17,5-23kg asti) ja turvavyökiinnityksellä (18-36kg asti). On siis mahdollista valita ensin isofix-kiinnitteinen turvaistuin ja sen jäädessä pieneksi turvavyökiinnitteinen vielä vähintään siihen asti, että lapsi on vähintään 5-vuotias ja 110cm pitkä tai sitten hankkia pelkästään turvavyökiinnitteinen 125cm/25kg asti menevä turvaistuin. Makukysymys. Isofix-kiinnitteiset voivat tarjota käyttömukavuutta, mutta turvavyökiinnitteinen tulee edullisemmaksi ja yhdellä istuimella pärjää koko turvaistuiniän. 
  • Osa turvaistuimista voidaan kääntää myös kasvot menosuuntaan, mutta istuinta ei siis kannata kääntää missään vaiheessa, vaan käyttää ainoastaan selkä menosuuntaan.
  • Turvaistuin jää pieneksi kun kolmasosa lapsen päälaesta menee turvaistuimen yläreunan yli. Tämä tarkoittaa n. silmien tai korvien yläreunan korkeutta. Tai jos lapsi ylittää istuimen pituus/painorajan. Tai jos lapsi ei mahdu enää pääntuen alle. Koukussa olevat jalat eivät tarkoita, että istuin olisi pieni tai pitäisi kääntää.

Turvavyöistuin


  • Ryhmä 2/3
  • 4/6–12v
  • 15–36kg
  • 100–150cm
  • Kun lapsi ei enää voi matkustaa selkä menosuuntaan turvaistuimessa on aika siirtyä turvavyöistuimeen. Turvavyösituimeen kannattaa siirtyä siis mahdollisimman myöhään, aikaisintaan kun lapsi on 4–5v ja 110cm ja osaa istua paikoillaan koko matkan. 
  • Turvavyöistuimen tärkein tehtävä on ohjata turvavyö asettumaan oikein lapselle. Siksi turvavyöistuinta hankkiessa on erittäin tärkeää kokeilla sitä lapselle ja testata istuinta käytettävässä autossa.
  • Lapsi käyttää selällistä turvavyöistuinta niin kauan kuin mahdollista tai lapsi on 10-12-vuotias. Painoraja 36kg ei ole merkitsevä. Lain mukaan turvalaitetta on käytettävä vähintään 135cm pituuteen asti. Suositeltavaa on kuitenkin jatkaa niin pitkään kun lapsi istuimeen mahtuu eli n. 150cm asti.

Istuinkoroke

  • Istuinkorokkeet eivät ole erityisen suositeltavia missään vaiheessa. Istuinkoroke ei ole yhtä turvallinen kuin turvavyöistuin, sillä siitä puuttuu sivutörmäyssyuojat ja vyön reititys ei välttämättä ole yhtä hyvä. 
  • Koroketta voi käyttää vain istumapaikalla, jossa on niskatuki ja kolmipistevyö. 
  • Jos lapsi ei kuitenkaan millään mahdu mihinkään turvavyöistuimeen on selkänojaton istuinkoroke parempi vaihtoehto kuin ei mitään. 
  • Istuinkoroke voi olla kätevä myös matkoilla, jos turvavyöistuimen mukaan ottaminen ei onnistu. Silloin olisi hyvä, että lapsi on kuitenkin vähintään 125cm ja 7v. (Uusia korokkeita ei enää hyväksytä alle 22kg painaville ja 125cm pitkille maaliskuusta 2017 alkaen). 

Yhdistelmäistuimet

Näiden lisäksi on ns. yhdistelmäistuimia, joissa yhdistyy ikään kuin useampi vaihe samaan istuimeen ja turvaistuimen lisäksi niitä voi käyttää myöskin turvavyöistuimina. Tällaisia ovat esimerkiksi:
  • Britax Multitech (Ryhmä 1/2, 9-25kg)
  • Britax Two-Way Elite (Ryhmä 1/2, 9-25kg)
  • Joie Every Stage (Ryhmä 0+/1/2/3, 0-36kg)
  • Klippan Triofix Recline/Comfort/Maxi (Ryhmä 1/2/3, 9-36kg)
Nämä kuulostavat ensin loistavilta, koska kahden tai kolmen istuimen sijaan tarvitseekin ostaa vain yksi. Valitettavasti näissä on jouduttu luonnollisesti tekemään melko isoja kompromisseja ja käytännössä sellaista hyötyä ei saada mitä mainospuheissa luvataan. 
  • Monesti ongelmana voi olla, että selkä menosuuntaan turvaistuimena istuinta ei saa kallistettua tarpeeksi pienelle lapselle, toisaalta turvavyöistuimenakin istuin asettuu huonosti auton penkille ja luultavasti myös lapsellekin.
  • Vaikka osaa voi käyttää myös turvavyöistuimena eivät ne kuitenkaan riitä turvavyöistuiniän loppuun asti. Joko painoraja tai selkäpituus tulee vastaan jo 5–6-vuotiaana tai viimeistään 8-vuotiaana. Britax Two-Way jää pieneksi selkä menosuuntaan samaan aikaan kuin kasvot menosuuntaankin (eli sitä ei ehdi kääntää missään vaiheessa). Britax Multi-Tech saattaa mennä kyllä turvavyöistuimena 135cm asti, mutta ei kuitenkaan 150cm asti kuten varsinaiset turvavyöistuimet. Klippania ja Joiea taas voi käyttää selkä menosuuntaan vain 18 kg asti. Joie Every Stage on siinä mielessä poikkeuksellinen, että selkäpituus ei lopu turvavyöistuinvaiheessa kesken ja jää siten pieneksi, mutta istuin on muuten ongelmallinen. Klippan taas on myös ahdas eikä senkään puolesta sovi kaikille kovin pitkään. Klippanissa riittää pituus vain noin 125cm pitkälle eli ei turvavyöistuiniän loppuun asti.
  • Osassa ongelmana on myös paino. Esimerkiksi Britax Multi-Tech, Two-Way ja Klippan Triofix (ilman telakkaa) painavat yli 10 kg (kun turvavyöistuimet tyypillisesti vain 4–7kg). Koska istuimissa ei ole isofix-kiinnitystä, niin mahdollisessa törmäyksessä koko istuimen paino (joka törmäyksen vaikutuksesta on moninkertainen) tulee lapsen selkään ja lapsi ikään kuin puristuu hetkellisesti vyön ja istuimen väliin. Tämä ongelma ei koske Klippan Triofixiä, jos istuin on kiinnitetty autoon telakan avulla, mutta telakkaa voi toisaalta käyttää vain 25kg asti ja vain isofix-kiinnityksellä. 
  • Nämäkin istuimet voivat olla sinänsä ihan hyviä selkä menosuuntaan käytettyinä, mutta kannattaa tosiaan huomioida, ettei istuimet mene lopulta sen pidempään kuin muutkaan. Käyttöikä voi olla jopa lyhyempi. 
  • Klippan tai Joie voivat olla sopivia tiettyihin tilanteisiin (mummolassa käy eri-ikäisiä serkuksia ja tilaa vain yhdelle istuimelle). Britax Two-Way voi olla ainoa mahdollinen selkä menosuuntaan asennettava istuin joihinkin erikoisautoihin, joissa ei voi käyttää tukijalkaa tai on vain lantiovyö. Eli näillekin istuimille voi toki olla paikkansa tietyissä tilanteissa. 

Lisäksi on vielä sellaisia yhdistelmäistuimia joita käytetään ensin kaukalona ja sitten kasvot menosuuntaan tai ensin kasvot menosuuntaan ja sitten turvavyöistuimina. Esim. Ora 0+1 Safe, Ora 1-2-3 Safe, Recaro Monza Nova, Recaro Young Sport Hero, Britax Evolva, Britax Advansafix, Graco Nautilus, Cybex Pallas M-fix, Kiddy Guardianfix. Nämä eivät ole suositeltavia!