Isofix

Isofix aiheuttaa usein kysymyksiä. Moni asettaa isofixin vaatimukseksi turvaistuimelle tietämättä sen tarkemmin mitä hyötyä tai haittaa siitä voi olla.








Mikä on isofix?

Isofix on turvaistuimia varten kehitetty kiinnitystapa. Kaikista vuoden 2012 jälkeen valmistetuista autoista löytyy isofix-kiinnityspisteet (ainakin takapenkin reunapaikoilta). Isofix-kiinnityspisteet voi löytyä kuitenkin myös vanhemmista autoista ja joissakin autoissa on mahdollisuus asentaa kiinnityspisteet jälkikäteen. 

Käytännössä kyse on metallilenkeistä, jotka löytyvät auton istuimen selkänojan istuinosan välistä. Vastaavasti monista turvaistuimista löytyy isofix-piikit, jotka sitten työnnetään kiinni auton isofix-kiinnityspisteisiin. Näin istuin on kiinni suoraan auton rungossa.

Isofix-kiinnitystä voidaan siis käyttää istuimen kiinnittämisen turvavyökiinnityksen sijaan.

Mitä hyötyä tai haittaa isofixistä on?

Jopa puolet turvaistuimista asennetaan väärin. Isofix-kiinnityksellä on yritetty erityisesti varmistaa, että istuin kiinnitetään aina oikein. Myös tutkimusten mukaan isofix-kiinnitteiset istuimet asennetaan useammin oikein. Lisäksi tutkimuksissa on huomattu muitakin positiivisia vaikutuksia.

Turvakaukalo (Ryhmä 0/0+)

  • ADACin törmäystesteissä erot telakkakiinnityksen ja turvavyökiinnityksen välillä vaihtelevat jonkin verran puoleen ja toiseen. Merkittäviä eroja ei kuitenkaan ole, joten lähtökohtaisesti molemmat ovat yhtä turvallisia. 
  • Ongelma: Isofix-kiinnitys ei ole välttämättä mahdollinen kaikilla paikoilla, tai telakkaa ei voida asentaa tukijalan vuoksi. Voi myös olla, että kaukalo tulee liian pystyyn asentoon syvän penkin vuoksi, jolloin istuin asettuu paremmin ilman telakkaa. Kannattaa siis kokeilla autoon.

Turvaistuin (Ryhmä 1/2)

  • Kasvot menosuuntaan: Turvavyöllä kiinnitettynä jää kiinnitykseen aina hieman löysyyttä, vaikka kiinnityksen tekisi huolellisesti. Törmäyksessä pysähtyy ensin auto ja vasta sitten auto pysäyttää istuimen ja istuin lapsen. Ennen kuin lapsen liike pysähtyy pitää siis saada istuin pysähtymään ja mitä löysempi vyö, sitä kauemmin pysähdykseen menee aikaa. Lisäksi otetaan huomioon vielä lapsen viisipistevyö, jonka pitää pysäyttää lapsi. Näin ollen lapsi saadaan pysähtymään vasta melko myöhään ja häneen kohdistuu suurempi kuormitus. Lisäksi voi olla, että lapsen pää ehtii niin kauas selkänojasta vyölöysyyksien vuoksi, että lapsi lyö sen edessä olevaan istuimeen. Pysäytysajat ovat selvästi nopeammat isofix-kiinnitteisellä istuimella. (Lähde)
  • Selkä menosuuntaan: Selkä menosuuntaan tilanne ei ole ollenkaan näin huono. Lähestulkoon kaikissa selkä menosuuntaan istuimissa on ankkurivyöt, jotka kiinnitettään alas auton jalkatilaan tai etupenkkiin. Törmäyksessä nämä vyöt vetävät vastakkaiseen suuntaan kuin auton kolmipistevyö. Lisäksi törmäyksessä lapsi painautuu istuinta vasten. Tällöin ei ole niinkään väliä, vaikka istuin liikkuisi hiukan enemmän turvavyökiinnityksellä kuin isofix-kiinnityksellä. (Lähde)
  • Ongelmat: 
    • Isofix-kiinnikkeitä ei ole aina jokaisella istuinpaikalla ja lisäksi isofix-kiinnitteinen istuin saattaa asettua melko lähelle keskipenkkiä. Tällöin kolmen turvaistuimen asentaminen takapenkille voi olla mahdotonta. 
    • Isofix kestää korkeintaan 33kg painon (istuin + lapsi). Isofix-kiinnitteiset turvaistuimet painavat yleensä 15kg, jolloin lapsi voi painaa yleensä korkeintaan 18kg. Lapsi painaa keskimäärin 18kg 4-vuotiaana, mutta lisäksi 0-18kg tai 105cm asti menevät iSize istuimia voi käyttää yleisimmin vain 100-105cm pituuteen asti. Turvavyökiinnitteisiä istuimia on aina 25kg/125cm asti eli jopa 6-vuotiaaksi. 
    • Turvavyökiinnitteisen istuimen sijaintiin voi yleensä vaikuttaa enemmän kuin isofix-kiinnitteisen ja näin mahdollistaa lapselle esimerkiksi enemmän jalkatilaa. Myös riitävän kallistuksen aikaansaamiseksi on yleensä enemmän mahdollisuuksia vyökiinnityksellä.
Turvavyöistuin (Ryhmä 2/3)
  • Turvavyöistuinten kohdalla isofix on kätevä, sillä se pitää istuimen paikoillaan myös silloin kun lapsi ei ole kyydissä. (Muutoin istuin pitäisi kiinnittää aina erikseen kolmipistevyöllä.
  • Jos turvavyöistuinta ei kiinnitetä isofixillä, se ei ole itsessään ole kiinni missään. Tällöin törmäyksessä istuimen koko paino tulee lapsen päälle ja lapsi jää hetkellisesti istuimen ja turvavyön väliin. Jos isofix-kiinnitys ei ole mahdollinen kannattaa suosia mahdollisimman kevyttä istuinta (alle 7kg). 

Eli millaisen istuimen hankin?

Jos autosta ei löydy isofixejä, ei tarvitse huolestua. Turvavyökiinnitteiset istuimet ovat oikein asennettuina yhtä turvallisia (varmista, että osaat asentaa istuimen oikein). Valitse turvakaukalon kanssa käytettäväksi turvavyökiinnitteinen telakka. Turvaistuimen kannattaa olla joka tapauksessa selkä menosuuntaan (ja tällöin isofixistä ei ole juurikaan hyötyä). Turvavyöistuimen kohdalla kannattaa valita mahdollisimman kevyt  istuin (suurin osa painaa alle 7kg).

Jos autosta löytyy isofix-kiinnityspisteet, kannattaa niitä ehkä hyödyntää turvakaukalon ja erityisesti turvavyöistuimen kohdalla. Turvaistuimen kohdalla kannattaa miettiä onko valmis hankkimaan sekä isofix-kiinnitteisen turvaistuimen (n. 18kg asti) ja lisäksi vielä myöhemmin turvavyökiinnitteisen 25kg asti menevän istuimen vai hankkiiko suoraan 25kg asti menevän istuimen. Ero tulee lähinnä kiinnityksen helppoudessa. Toisaalta senkin merkitys on vähäinen jos turvaistuinta ei yleensä tarvitse liikutella. Turvavyökiinnitteisen istuimen asentaminen onnistuu kyllä käyttöohjeeseen tutustumalla ja tarvittaessa pyytämällä apua liikkeestä.


Suurin hyöty (helpon kiinnityksen lisäksi) isofix-kiinnityksestä on siis silloin kun lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan. Erityisesti silloin kun kyseessä on turvaistuin (9-18kg).