Kysymyksiä ja vastauksia

Airbag eli turvatyyny

Etuistuimella oleva turvatyyny tulee kytkeä AINA pois jos lapsi matkustaa etuistuimella selkä menosuuntaan. Tarkista myös auton ohjekirjasta salliiko auton valmistaja turvaistuimen etupenkillä. Jos lapsi istuu etuistuimella kasvot menosuuntaan, tulee ohjeistus turvatyynyn suhteen tarkistaa auton ohjekirjasta (useimmiten turvatyyny pitää kytkeä myös silloin pois).

Volvo suosittelee pitämään turvatyynyn päällä turvavyöistuinten (4-12v) kanssa uusimpien malliensa kohdalla.
Sivuturvatyynyt eivät aiheuta turvallisuusriskiä turvaistuimissa matkustaville.

Turvaistuin ilman tukijalkaa

Voi olla tarpeen museoautoissa tai muissa erikoisautoissa. Tai autoissa, joiden välipohjan lokerot osuvat huonosti. Britax Two-Way ja Joie Every Stage asennetaan ilman tukijalkaa.

Turvaistuin lantiovyökiinnityksellä

Britax Maxway, Britax Two-Way, Maxi-Cosi Mobi XP

Turvaistuin pakettiautoon

Periaatteessa mikä tahansa turvaistuin voi sopia käytettäväksi pakettiautossa. Turvatyyny pitää AINA kytkeä pois päältä. Noudata turvaistuimen ohjeita auton etuistuimelle kiinnittämiseksi ja tarkista auton ohjekirjasta salliiko auton valmistaja turvaistuimen etupenkillä.
  • Onko käytössä isofix, kolmipiste- vai lantiovyö?
  • Onko istuimen tukijalka tarpeeksi pitkä? 
  • Voiko istuimen asentaa kojelautaa vasten vai ainoastaan tukijalan kanssa? Molemmat ok, mutta kojelautaa vasten parempi, jos saa asennettua tukevasti. 
  • Saako istuimen asennettua siten, ettei se peitä kuljettajan näkökenttää? 
  • Turvaistuimen yläreunan tulee olla vähintään 10cm etäisyydellä tuulilasista. 
  • Sopiva istuin voi olla esimerkiksi Klippan Triofix, Britax Multi-Tech tai Britax Two-Way.

Turvaistuin asuntoautoon

Selkä menosuuntaan turvaistuin voidaan yleensä asentaa asuntoautoon. Tarkista mihin ankkurivyöt saa kiinnitettyä. Jos sopivia kiinnityspisteitä ei löydy ankkurivöille, niin Klippan Triofix voi olla sopiva vaihtoehto (turvavyökiinnitys, ei ankkurivöitä). Myös etupenkki voi olla vaihtoehto, jos auton valmistaja sen sallii (turvatyyny pois päältä).

Voi olla myös mahdollista asentaa kasvot menosuuntaan turvaistuin selkä menosuuntaan olevalle paikalle. Varmista tällöin sopivuus sekä istuimen, että auton valmistajalta. Turvavyöistuimet ovat pääsääntöisesti hyväksyttyjä. (Huom. Muut paitsi Britax Two-Way vaatii kolmipistevyön).

Turvaistuin kolmioviseen autoon

Jos autosta löytyy isofix-kiinnitys, saattaa Britax Dualfix i-size olla kätevin vaihtoehto. Dualfix kääntyy 360 astetta ja kääntönappi löytyy jalustan etuosasta. Näin istuimen voi kääntää eteen lapsen kiinnittämiseksi ja sen jälkeen selkä menosuuntaan ajon ajaksi.

Jos autosta ei löydy isofixiä, niin esim. Britax Maxway sopii yleensä pieneenkin tilaan.

Myös etupenkille asentaminen voi olla vaihtoehto. Tarkista auton ohjekirjasta sallitaanko turvaistuin etupenkillä ja kytke turvatyyny pois. 

Autoa ei löydy turvaistuimen tyyppilistasta

Tyyppilistoihin on merkitty mihin autoon istuimen pitäisi tunnetusti sopia. Voi kuitenkin olla, että istuin sopii myös muihin autoihin. Istuin on sopiva autoon, jos sen saa asennettua autoon auton ja turvaistuimen ohjekirjaa noudattaen. Pyydä tarvittaessa apua turvaistuimia myyvästä liikkeestä tai valmistajalta.

Vauva ei tykkää olla turvakaukalossa

Epämiellyttävä olo voi johtua ensinnäkin ihan siitä, ettei pieni vauva halua olla irrallaan vanhemmistaan. Hän haluaisi olla mieluummin sylissä. Toinen syy voi olla melko makaava asento. Turvakaukalosta ei myöskään näe oikein mitään. Pystympi asento selkä menosuuntaan istuimessa ja ikä yleensä auttavat.

Myös seuraavia voi kokeilla:
- Onko vauvalla liian kuuma? Vaatetuksen vähentämistä voisi kokeilla
- Voiko vauva kärsiä refluksista tai kireistä jänteistä (huuli- ja kielijänne)
- Osteopatia saattaa auttaa (vauvalla voi olla erilaisia jumitiloja)
- Peili niskatukeen, josta näkee vanhemman
- Autoilun ajoittaminen uniaikaan
- Vaihto toiseen kaukaloon
- Vaihto turvaistuimeen (aikaisintaan 4-5kk iässä). Vain osa turvaistuimista sopii pikkuvauvoille, suurimmassa osassa pitää istua tuettuna.

Toisinaan vain joutuu odottamaan kärsivällisesti (ja ehkä välttämään autoilua). Kyseessä voi olla myös vain vaihe. 

Lapsen polvet ovat suussa selkä menosuuntaan

Tämä on varmasti hieman yliampuva kommentti, sillä en ole vielä kertaakaan nähnyt tällaista tilannetta. Lapselle jalkojen pitäminen koukussa on aivan luonnollista. Katso, vaikka millaisissa asennoissa lapset leikkivät lattialla. Lapsi löytää kyllä jaloilleen sopivan ja mukavan asennon ja vaihtaa tarpeen mukaan. Jalat voivat olla koukussa, roikkua hieman istuimen sivuilla, nojata pystyssä suorina auton istuimen selkänojaan, olla ristissä. Ihan mikä lapsesta tuntuu hyvältä. Koukussa olevat jalat eivät ole myöskään turvallisuusriski. Ennemminkin kasvot menosuuntaan matkustaessa lapsen jalat voivat murskautua edessä olevaa penkkiä vasten tai lapsen pää osua polviin jalkojen liikkuessa kontrolloimattomasti törmäyksen aikana. Jalkatapaturmia tapahtuu usein juuri kasvot menosuuntaan matkustaville. Ja joka tapauksessa ennemmin katkennut jalka kuin niska. Jalat saa sentään todennäköisesti vielä kuntoon. 

Lapselle voi myös olla epämukavaa matkustaa jalat roikkuen niin, etteivät jalat saa mistään tukea. Jalat voivat helposti puutua. Tätä voi testata itse istumalla 10 minuuttia baarijakkaralla tukematta jalkojaan mihinkään. Asento alkaa tuntua melko pian epämukavalta.

Jos lapsen jalat tuntuvat puutuvan selkä menosuuntaan matkustaessa, voi istuimen kallistuksen muuttaminen pystympään asentoon auttaa. Pystymmässä asennossa lapsi istuu istuinluidensa päällä. Pystympi asento on myös turvallisempi. Lasta voi myös kehottaa kokeilemaan erilaisia asentoja jaloille ja ainakin pidemmillä matkoilla kengät kannattaa ottaa pois jaloista.

Alle 4-vuotias lapsi ei mahdu enää selkä menosuuntaan

Turvaistuin jää pieneksi kun 1/3 päästä on istuimen yläreunan yläpuolella eli istuimen yläreuna on silmien tasalla. Istuin voi jäädä pieneksi myös hiukan aikaisemmin, jos lapsi ei mahdu enää pääntuen alle tai istuimen vöihin. Jos turvavyöt ovat jo ylimmässä asetuksessa, voivat vyöt tulla myös hartioiden alapuolelta. Koukussa olevat jalat eivät tarkoita sitä, että istuin olisi pieni tai edes sitä, että lapsesta tuntuisi huonolta istua istuimessa. Myöskään paksuja toppavaatteita ei ole turvallista pitää autossa muutenkaan, joten istuin ei jää pieneksi myöskään niiden takia.

0-18kg tai 105cm asti menevät istuimet jäävät yleensä pieneksi n. 100-105cm pituudessa (ellei painoraja ylity sitä ennen) Poikkeuksena Klippan triofix, Joie Every Stage ja Britax Maxfix ja Axkid Minikid Isofix, jotka menevät pituuden puolesta pidempään.

9-25kg istuimet jäävät pieneksi 110-125 cm pituudessa. Jos istuin jää pieneksi alle 4-vuotiaana, on kannattavaa ostaa isompi turvaistuin. 9-25kg istuimissa myös jalkatilaa on enemmän. 

Dyrbarlast-blogissa on hyviä kuvia isommista lapsista (110-129 cm) eri selkä menosuuntaan asennettavissa turvaistuimissa.

Selkä menosuuntaan istuimet ovat kalliita

Halvimmillaan selkä menosuuntaan istuimen voi saada jo alle 200€:lla. Reilu 200€:lla saa jo erinomaisen istuimen (Britax Maxway tai Axkid Wolmax). Ei ole missään tapauksessa tarpeen maksaa 500-600€ saadakseen turvallisen istuimen. Kalliimmissa istuimissa on tiettyjä käyttöä mahdollisesti helpottavia ominaisuuksia, mutta turvallisuuden osalta merkittävää eroa eri selkä menosuuntaan asennettavien istuinten välillä ei ole.

Pieneen autoon ei mahdu selkä menosuuntaan istuinta

Jos autoon mahtuu turvakaukalo, mahtuu siihen myös selkä menosuuntaan istuin. Myöskään kasvot menosuuntaan istuin ei ole ratkaisu, sillä kasvot menosuuntaan asennetun istuimen eteen pitää jättää vähintään 55cm (pääntuen reunasta edessä olevaan penkkiin). Vähiten tilaa vieviä ovat todennäköisesti Britax Maxway, Axkid Minikid, Klippan triofix ja i-Size turvaistuimet. Rohkeasti siis vain liikkeeseen kokeilemaan vaihtoehtoja.

Kolmipistevyö vai viisipistevyö kasvot menosuuntaan?

Lapsen olisi hyvä olla vähintään 4-vuotias ennen kuin kolmipistevyö otetaan käyttöön. Vasta 4-vuotiaan lantio on tarpeeksi kehittynyt pitämään lantiovyötä paikoillaan. Nuoremmalta lapselta ei myöskään voida odottaa henkistä kypsyyttä istua istuimessa ryhdikkäästi paikoillaan kiemurtelematta, nojailematta ja vyöllä leikkimättä.

Lapsen tulee olla myös tarpeeksi pitkä turvavyöistuimeen. Yleensä aivan vähintään 100cm, mutta vasta 110cm alkaa olla varmasti riittävä pituus.

Kuitenkin kun lapsi on tarpeeksi iso turvavyöistuimeen on turvavyöistuin parempi vaihtoehto kasvot menosuuntaan kuin viisipistevyöt. Viisipistevyötä käytettäessä lapsen niskoihin kohdistuu suurempi voima kuin kolmipistevyötä käytettäessä. Kun viisipistevyöt pitävät lapsen kehon tiukasti kiinni istuimessa ja vain pää heilahtaa, "joustavat" kolmipistevyöt enemmän ja kuormitus jakautuu tasaisemmin koko ylävartalolle. Lisäksi viisipistevyötä käytettäessä auton turvavyö tai isofix-kiinnitys pysäyttää ensin turvaistuimen ja vasta sen jälkeen viisipistevyö pysäyttää lapsen. Tässä välissä voimat ovat ehtineet jo kasvaa suuremmiksi. Kolmipistevyö pysäyttää lapsen suoraan.

Jos lapsi on ehdottomasti vähintään 3v JA 100cm JA 15kg JA osaa istua koko matkan paikoillaan turvavyöistuimessa voi kolmipistevyötä ehkä harkita. Tietenkin vain siinä tapauksessa, että löytyy istuin, jonka vyö reitittyy oikein eikä lantiovyö nouse yhtään mahan pääle. Mutta varminta voi olla odottaa vielä 4-vuotiaaksi. Jos lapsi on liian pieni (alle 4v ja 110cm) on aina riski, ettei hän pysy kunnolla kolmipistevöissä. Kuva 3-vuotiaasta testinukesta turvavyöistuimessa törmäyksen jälkeen.

Mutta onhan rallikuskeillakin viisipistevyöt? Heillä onkin viisipistevöiden lisäksi käytössä HANS-laite, joka tukee päätä ja niskaa ja ehkäisee niskaan kohdistuvia vammoja. HANS-laite ei kuitenkaan olisi kovin mukava tai käytännöllinen normaalikäytössä.

Lähteet:
Viisipistevyö vai palkki kasvot menosuuntaan?

Mieluiten ei kumpikaan. Molemmat aiheuttavat liian suuren kuormituksen lapsen niskoihin törmäystilanteessa. On siis suositeltavaa matkustaa selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista.

Tarkistuslista ennen kasvot menosuuntaan turvaistuinta:
  • Tiedän miksi selkä menosuuntaan?
  • Tiedän, ettei koukussa olevat jalat ole turvallisuusriski eikä lapsenkaan mielestä välttämättä epämukavaa.
  • Tiedän, että on olemassa myös isompia selkä menosuuntaan istuimia (25kg/120cm asti), joihin lapsi mahtuu ehkä nykyistä paremmin ja mukavammin ja olen ehkä jopa kokeillut niitä.
  • Tiedän, että selkä menosuuntaan istuinta voi käyttää myös auton etupenkillä (kunhan turvatyyny on kytketty pois)
  • Jos lapsi voi pahoin autossa, tiedän ettei kääntäminen välttämättä auta. Olen myös jo kokeillut kaiken muun mahdollisen helpottaakseni lapsen oloa. Lisää matkapahoinvoinnista.
Ei voida täysin yksiselitteisesti sanoa kumpi on turvallisempi kasvot menosuuntaan. Palkki-istuimista ei tiedetä vielä tarpeeksi. Molemmissa istuimissa aiheutuu liian suuri kuormitus lapsen niskoihin (selkeästi isompi kuin selkä menosuuntaan). Palkki-istuimessa kohdistuu myös suurempi paine herkkiin sisäelimiin. Joissakin törmäystesteissä on lisäksi käynyt ilmi, että lapsi saattaa irrota palkki-istuimesta kokonaan tai lyödä päänsä auton kattoon. Palkki-istuimista tiedetään siis vielä melko vähän verrattuna viisipistevyökiinnitykseen. Viisipistevyö on siis ehkä varmempi ratkaisu. Kasvot menosuuntaan isofix-kiinnitys on turvallisempi kuin turvavyökiinnitys, sillä isofix-kiinnityksen avulla lapsen liike pysähtyy aikaisemmin ennen kuin voimat ehtivät kasvaa suuremmiksi.

Lue lisää palkki-istuimista.

Autossa on käännettävät istuimet, voiko turvaistuimen asentaa selkä menosuuntaan istuimelle?

Tämä riippuu aina autosta ja istuimesta. On siis ehdottomasti tarkistettava molempien valmistajalta voiko näin toimia. Tämä on kuitenkin onnistuessaan erinomainen mahdollisuus jatkaa selkä menosuuntaan matkustamista vielä pidempään käyttämällä turvavyöistuinta selkä menosuuntaan olevalla istuimella.

Huom! Kuitenkin niin kauan kuin lapsi mahtuu selkä menosuuntaan asennettavaan istuimeen, on se paras ratkaisu. 

Turvaistuin kolarin jälkeen

Jos turvaistuin on ollut kolarissa (vaikka lapsi ei olisi ollut mukana), ei istuinta saa enää käyttää ja se pitää laittaa sekajätteeseen tai viedä kaatopaikalle (tee istuin samalla käyttökelvottomaksi leikkaamalla vyöt). Vakuutus korvaa kolarissa olleen turvaistuimen. Jos toinen osapuoli oli syyllinen, korvaus tulee hänen vakuutuksestaan. Yleisesti turvaistuinvalmistajat ilmoittavat, että istuin tulee vaihtaa, jos kolari on sattunut yli 10km/h vauhdissa. Pienet parkkipaikalla tapahtuneet kolhut eivät siis aiheuta vielä toimenpiteitä.

Ei ole olemassa mitään tapaa tai testiä, jolla voidaan varmistaa turvaistuimen kunto kolarin jälkeen. 

Turvaistuimen pudottaminen/kolhiminen

Turvaistuin kestää pieniä kolhuja. Jos istuin kuitenkin putoaa n. lantion korkeudelta tai ylempää, ei istuin ole enää käyttökelpoinen.

Turvaistuimen kallistus

Turvaistuimen on hyvä olla mahdollisimman pystyssä, mutta kuitenkin tarpeeksi makaavassa asennossa lapselle. Kaukalossa sopiva kallistus on n. 40 astetta. Alle 1-vuotiaalle 30-35. Isommalle sitten pienempi. Kallistusta olisi hyvä olla kuitenkin vähintään 5-15 astetta. (Ohje kallistuksen mittaamisen)

Joskus auton penkit ovat niin kaltevat, ettei sopivaa kallistusta meinaa millään saada.

Turvakaukalo - Kokeile myös ilman telakkaa. Britaxin turvakaukaloiden telakkaan on mahdollista saada erillinen kallistusadapteri ottamalla yhteyttä jälleenmyyjään tai Britaxin asiakaspalveluun.

Turvaistuin - Parhaiten isofix-kiinnitettävistä toimivat tiedettävästi BeSafe iZi Modular i-Size ja Maxi-Cosi 2WayPearl. Turvavyökiinnitteisten Britax Maxwayn ja Axkid Minikid/Wolmaxin kallistusta saa säädettyä myös lisävarusteena myytävän kallistuskiilan avulla.

Turvavyökiinnitteisen turvaistuimen kallistuksen säätö:
1. Aseta mahdollinen kiila istuimen alle ohjeiden mukaan
2. Kiinnitä istuin auton turvavyöllä tiukasti
3. Paina polvella voimakkaasti turvaistuimen istuinosaa.
4. Samalla toinen henkilö kiristää ankkurivyöt mahdollisimman tiukaksi
5. Aseta tukijalka

Toinen mahdollisuus on siirtää turvaisutuinta kauemmas istuimen selkänojasta. Osan istuimista voidaan asentaa jopa siten, että osa istuimesta on autonpenkin ulkopuolella (tarkista käyttöohje). Näin saa myös lisää jalkatilaa.

Lapsi irrottautuu turvavöistä

Jotkut lapset ovat melkoisia ninjoja ja pääsevät kiemurtelemaan vöistä pois. Jos näin tapahtuu, pitää auto tietysti pysäyttää heti ja laittaa lapsen turvavyöt uudelleen kiinni. Samalla lapselle tulee tietysti myös kertoa, ettei niin saa tehdä. Yhdysvalloissa ja Kanadassa on tyypillistä käyttää rintaklipsiä (chest clip). Nämä ovat kuitenkin Euroopassa kiellettyjä, sillä onnettomuustilanteessa pitää stressaantuneen auttajan pystyä avaamaan turvavyöt yhdellä liikkeellä.

Vinkit:
  1. Tarkista, että pääntuki on oikealla korkeudella ja vyöt tulevat mahdollisimman läheltä olkapäitä. Kiristä vyöt aina huolellisesti kaksivaiheisesti (vedä ensin hartiavöistä lantiovyöt kireälle ja vasta sitten kiristysremmistä)
  2. BeSafe vöiden yhdistäjä
  3. 5PointPlus Anti Escape -liivi
E-hyväksyntä ei ota kantaa lisävarusteisiin, joten näitä ei ole kolaritestattu virallisesti eikä niillä ole hyväksyntää. Niitä ei ole siis sallittu, eikä kielletty. Jos kuitenkin vöistä irrottautuminen jatkuu, on varmasti hyvä tehdä asialle jotain.